STEFAN BONGAERTS



Wie het atelier van Stefan Bongaerts bezoekt, betreedt een slagveld. Ledematen van alle afmetingen, zij het in brons en klei, liggen verspreid over de werkbanken. Het materiaal - zandstraal- en polijstmachines, kachels, een gietoven en werkbanken - staat als wapentuig wanordelijk opgesteld. Krantenknipsels over zijn werk hangen trots tegen de muren naast de foto's en tekeningen van paarden, lichamen, armen en benen die zijn fascinatie voor lichamen in beweging uitdrukken. De tafels zijn bedolven onder tekeningen en stapels plannen en technische tekeningen. "Vorige week nog opgeruimd", merkt Stefan corrigerend op.

Stefans atelier bevindt zich op de terreinen van Reppel Fabriek. Dat hij uiteindelijk in deze industriële setting terecht gekomen is, is een mooie uitdrukking van het soort kunstenaar dat hij is. Stefan Bongaerts is, en dat voelt iedereen die met hem spreekt, een bouwkundig kunstenaar, tegelijk artiest en technicus.

Stefan zag het levenslicht op 28 november 1956. Deze geboren en getogen Breeënaar is ondertussen zonder twijfel de bekendste Breese kunstenaar. Zijn eerste beeld schiep Stefan op zijn dertiende uit een blok hout die een leraar hem bezorgd had. Zijn eerste 'grote beeld' ontstond in 1977. Het Mariabeeld was een opdracht van KSA Frisse Heikracht voor hun vijfenzeventigjarige jubileum. Voor de Madonna zocht hij inspiratie bij een lokale schoonheid. De gedachten van vele Breese jongeren begonnen destijds te zweven bij het zien van de Heilige Maagd, Stefan krijgt nog altijd een ondeugende twinkeling in de ogen en een ongemakkelijke blos op de wangen, als hij er over spreekt. Het was het moment waarop hij begon te dromen van een leven als kunstenaar.

Stefan haalde in 1982 een diploma beeldhouwkunst aan de stedelijke academie in Genk. Die artistieke vorming combineert hij ten volle met zijn technische achtergrond. Het ene moment is de kunstenaar aan het woord en beeldt hij holle en bolle vormen, verhoudingen en gulden snedes, beweging en dubbele dimensies uit. Het volgende moment rolt de techniek over de tong: satelliettandwielen, keramische koolstofdichtingen, kogelbuslagers en schuifgeleidingen.

Zijn liefde voor beweging en lichamen toont zich het beste in zijn sportbeelden. Toen Stefan Everts in 2006 afscheid nam van de motorsport, kreeg zijn naamgenoot de opdracht een standbeeld te creëren. Op dit moment werkt hij aan de Kim Clijsters fontein.

Als kunstenaar-technicus kan Stefan zich nog het beste uitleven als hij aan een fontein werkt. Zijn bekendste werk en grootste geschenk aan de stad Bree is ongetwijfeld de Verbroederingsfontein op het Breese Stadsplein. Stefan creëerde de fontein in 1996 naar aanleiding van de Verbroederingsfeesten tussen Salomo, Volpago-del-Montello, Geldern en Bree. Hij werkte er elf maanden aan. Het is een prachtig voorbeeld van de versmelting van kunst en techniek.

Stefans liefde voor Bree toont zich niet alleen in zijn kunstwerken. Hij is actief in het verenigingsleven. Als professioneel kunstenaar is hij lid van de cultuurraad, waar hij een gepassioneerd verdediger is van de beeldende kunsten in Bree. Als kunstenaar is Stefan groot en ook als mens drukt hij perfect uit waarvoor Bree staat: enthousiast, dynamisch, charmant en met een aanstekelijk optimisme.

Website: Stefan Bongaerts

Terug